1. Wie zijn wij??
(1) PetMates is gevestigd aan Instraat 13, 6021 AC Budel in Nederland. In onderstaande documenten verwijzen wij naar onszelf als “PetMates”.
(2) PetMates verkoopt dierenartikelen via een online webshop. Wij focussen hierbij op kattenbakvulling en accessoires.
(3) De producten en abonnementen die wij verkopen, zullen in onderstaande tekst aangeduid worden als “producten” of “overeenkomsten”.
2. Algemene Voorwaarden
(1) Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle verkopen (eenmalig en herhaalaankopen) die gebeuren via de webshop van PetMates. In de volgende paragrafen wordt er naar de klant verwezen als “klant” of jij”.
(2) Wij behouden het recht om onze Algemene Voorwaarden ten allen tijde te veranderen. Wij zullen je hier minstens 7 dagen op voorhand van op de hoogte brengen. Indien je bezwaar hebt tegen onze aangepaste algemene voorwaarden, heb je altijd de mogelijkheid om je overeenkomst te beëindigen. Dit kan simpelweg via het menu “mijn account” of door een mailtje te sturen naar info@petmates.nl. Let wel op: indien de bestelling reeds in verwerking is door onze logistieke dienstverlener, dan is het niet meer mogelijk om jouw bestelling te annuleren. Indien u niet tijdig bezwaar aantekent tegenover onze gewijzigde Algemene Voorwaarden, zal uw huidige overeenkomst verderlopen onder de nieuwe (gewijzigde) Algemene Voorwaarden.
3. Het Aanbod
(1) De producten en diensten die aangeboden worden, inclusief de aangegeven prijzen, als ook het niet-bindende aanbod dat door de klant geaccepteerd kan worden.
(2) Ons aanbod heeft als doel om zo goed mogelijk de goederen en diensten te beschrijven die wij aanbieden. Wij kunnen echter niet garanderen dat er soms een fout sluipt in ons aanbod. Fouten in ons aanbod zullen niet als “bindend” gezien worden door PetMates. PetMates behoudt bijgevolg het recht om het aanbod aan te passen indien er onbedoelde fouten zich voordoen.
4. EEN OVEREENKOMST AANMAKEN
(1) Om een bestelling of overeenkomst aan te maken, kan je simpelweg een account aanmaken om je bestelling zo op te volgen, aan te passen en ten allen tijde te consulteren. Een account aanmaken is echter niet verplicht. In jouw account kan je leverfrequenties, adressen, betaalmethodes, etc. aanpassen. Indien u een abonnement heeft, dient u eventuele wijzigingen wel door te voeren alvorens de volgende bestelling van start gaat. Zodra de betaalinstructie doorgegeven wordt aan onze betaalprovider, is het niet meer mogelijk de bestelling te annuleren. Naast annuleren van uw bestelling, kunt u ten allen tijde ook uw abonnement pauzeren of aanpassen in ons account.
(2) Na het aanmaken van een optionele online account kunt u beginnen met het online bestellen. Met deze online bestelling dient u in feite een offerte in bij PetMates. Ontvangst van de ingediende offerte wordt direct elektronisch bevestigd. Deze bestellingsbevestiging vormt echter niet automatisch het akkoord op de offerte en er komt niet direct een overeenkomst tot stand.
(3) PetMates behoudt zich het recht voor om de offerte zonder opgave van redenen te weigeren te accepteren tot de deadline voor wijzigingen (3 dagen). Er ontstaat een recht op levering van de bestelde producten na afloop van de deadline voor wijzigingen en na acceptatie door PetMates. In elk geval kan PetMates een offerte weigeren te accepteren indien er sprake is van een situatie zoals omschreven in artikel 3.3 en 13.2 van deze algemene voorwaarden.
(4) Een overeenkomst kan worden aangegaan voor onbepaalde of voor bepaalde tijd.
(5) Om een PetMates account aan te maken en een bestelling te plaatsen, dien je achttien (18) jaar of ouder te zijn. PetMates verkoopt en levert geen producten aan personen onder de achttien (18) jaar.
5. Jouw verplichtingen
(1) Alle informatie die je op enig moment aan PetMates opgeeft, bijvoorbeeld tijdens het bestelproces, moet actueel en waarheidsgetrouw zijn. Jouw wachtwoord mag niet aan derden worden doorgeven. Je moet het wachtwoord veilig en afgeschermd van onbevoegden bewaren en ons van een eventueel verlies of doorgave schriftelijk op de hoogte stellen. Voor misbruik, bijvoorbeeld elke onrechtmatige bestelling met jouw wachtwoord door derden en de daaruit voortkomende vorderingen, draag jij zelf de volledige verantwoordelijkheid. PetMates is voor eventuele schade als gevolg van onjuiste informatie en/of verlies van jouw wachtwoord niet aansprakelijk en je vrijwaart PetMates tegen eventuele aanspraken van derden.
(2) Je bent verplicht de productlabels, product- en gebruiksaanwijzingen en waarschuwingen bij de geleverde producten zorgvuldig te lezen en in acht te nemen. Voor eventuele schade (of gezondheidsklachten van je huisdier) door het niet opvolgen van productlabels, product- en gebruiksaanwijzingen en waarschuwingen is PetMates niet aansprakelijk en je vrijwaart PetMates tegen eventuele aanspraken van derden.
6. Bezorging
(1) De tijdsvensters voor bezorging, zoals vermeld in het klantaccount op de website en in de bevestigingsmail zijn indicatief. De door jou gekozen bezorgdag en/of het door jou gekozen tijdsvenster kunnen onder andere door onvoorziene omstandigheden, overmacht of in verband met feestdagen afwijken.
(2) In bepaalde gevallen kan PetMates extra kosten rekenen voor bezorging in een specifiek tijdsvenster. Extra kosten die in rekening worden gebracht bij de levering van de door jou bestelde producten worden altijd vooraf gecommuniceerd bij de keuze van het tijdsvenster.
(3) De dag vóór de bezorging kan je een SMS-bericht ontvangen van onze logistieke supplier met een preciezer bezorgmoment binnen het door jou gekozen tijdsvenster. Dit is indicatief. Onze logistieke partners kunnen levertijden niet altijd garanderen. Mochten we toch later zijn, dan zijn we niet aansprakelijk voor de te late leveringen.
(4) Wij behouden ons het recht voor om pas na betaling van het totaalbedrag van de bestelling bij de klant te bezorgen. Je kan in dit verband geen beroep doen op eerdere leveringen.
(5) Wij bezorgen overal in Nederland en andere EU landen.
(6) Wij bezorgen op het adres dat je in jouw klantaccount op onze website als bezorgadres hebt opgegeven. Een adreswijziging gaat in voor de levering wanneer je deze voor de deadline voor wijzigingen aan ons hebt doorgegeven.
(7) Je bent verplicht ervoor te zorgen dat de persoonlijke bezorging van de producten op het door jou opgegeven bezorgadres en gedurende het door jou opgegeven tijdsvenster mogelijk is. Mocht de bezorging niet mogelijk zijn, dan ben je in gebreke voor wat betreft de acceptatie; de eventuele kosten en schade komen dan voor jouw rekening.
7. Prijzen
(1) Prijzen zijn inclusief omzetbelasting.
(2) Voor specifieke en/of extra producten worden de aanvullende prijzen vermeld en in rekening gebracht bij het opslaan van de door jou geselecteerde producten.
(3) De vorderingen van PetMates zijn per direct opeisbaar.
(4) Voor betaling kan je alleen gebruikmaken van de bij de bestelling overeengekomen en aangegeven betaalmogelijkheden. Je bent verplicht binnen de overeengekomen betalingstermijn te betalen.
(5) PetMates behoudt te allen tijde het recht om de prijzen aan te passen. Dit gebeurt echter altijd met een termijn van ten minste veertien (14) dagen, waarbij wij jou tijdig op de hoogte stellen van deze wijzigingen. Indien je bezwaar hebt tegen de gewijzigde prijs, heb je de mogelijkheid om de overeenkomst te beëindigen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door contact met ons op te nemen via e-mail op info@petmates.nl, rekening houdend met de deadline voor wijzigingen. Als je de overeenkomst echter niet beëindigt of opzegt en je blijft gebruikmaken van onze producten en/of diensten vanaf de aangekondigde ingangsdatum van de gewijzigde prijs, dan zijn de aangepaste prijzen vanaf dat moment van toepassing op de overeenkomst.
8. Betaling & eigendomsoverdracht
(1) Bestellingen worden in rekening gebracht via de door jou opgegeven betaalmethode.
(2) Het is je eigen verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de gegevens van jouw betaalmethode geldig en actueel zijn. Wij accepteren verschillende betaalmethodes die onderaan onze Homepage vermeld worden.
(3) Voor het abonnementsvorm geef je toestemming aan Mollie (handelend voor PetMates) om doorlopende SEPA-incasso-opdrachten naar jouw bank te sturen, met als doel een bedrag van jouw rekening af te schrijven.
(4) Wanneer je in het bestelproces voor betaling via PayPal of creditcard kiest, wordt het bedrag doorlopend afgeschreven van je PayPal account c.q. creditcard.
(5) Het is je eigen verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat je over voldoende geld beschikt op jouw bankrekening op het moment van de betaling.
(6) Als je het niet eens bent met een SEPA-incasso afschrijving als bedoeld onder paraaf (3) of een betaling via PayPal of creditcard als bedoeld onder paraaf (4), kun je deze onder de voorwaarden afgesproken tussen jou en jouw bank laten terugboeken. Neem hiervoor binnen acht (8) weken na afschrijving contact op met jouw bank. Vraag de bank naar de voorwaarden.
(7) Indien een betalingsopdracht niet kan worden uitgevoerd vanwege onvoldoende saldo, onjuiste of verouderde betaalgegevens en/of andere geschillen, zullen de bestellingen niet worden verwerkt en geleverd. In het geval van betaalproblemen kun je contact opnemen via info@petmates.nl. PetMates behoudt het recht om de uitvoering van de overeenkomst op te schorten indien en zolang jij als klant niet (volledig) aan jouw betalingsverplichtingen hebt voldaan.
(8) I. Als de consument of een door hem aangewezen derde partij, die niet de vervoerder is, de goederen fysiek in bezit krijgt, gaat het eigendomsrisico over op de koper. Met andere woorden, zodra de consument de goederen feitelijk in handen heeft, draagt de consument het risico met betrekking tot eventuele schade of verlies van de goederen.
II. Als PetMates de producten verzendt naar de consument, blijft het eigendomsrisico bij PetMates totdat de producten daadwerkelijk bij de consument zijn afgeleverd. Dit betekent dat als er schade of verlies optreedt tijdens het transport, PetMates verantwoordelijk is voor het dragen van dat risico.
Er is echter één uitzondering op deze regel: als de consument, de vervoerder of een derde partij de opdracht geeft om de producten namens de koper op te halen, gaat het eigendomsrisico over op de koper op het moment van overdracht van de producten aan de vervoerder of derde partij.
9. Inspectie van de producten
1. De klant of koper is verplicht om de geleverde goederen bij ontvangst te inspecteren en eventuele vermeende gebreken van de producten aan de verkoper te melden volgens de volgende voorwaarden:
a. Indien de koper een professionele koper is, dient de koper eventuele zichtbare gebreken binnen drie (3) werkdagen na levering van de producten schriftelijk per aangetekende brief aan de verkoper te melden.
b. Indien de koper een consument is, dient de koper eventuele zichtbare gebreken binnen zeven (7) dagen na levering van de producten, en eventuele verborgen gebreken binnen zeven (7) dagen na ontdekking of redelijkerwijs moeten ontdekken van het gebrek, schriftelijk per aangetekende brief aan de verkoper te melden. De koper kan alleen aansprakelijk worden gesteld voor gebrekkige producten gedurende een periode van 2 jaar na levering van de producten.
2. Het melden van vermeende gebreken ontslaat de koper niet van de verplichting om de producten te betalen.
3. De koper dient de producten die hij als gebrekkig beschouwt duidelijk gescheiden te houden van andere producten. Het gebruik of de verwerking van de producten zal worden beschouwd als een onvoorwaardelijke aanvaarding van de producten en als afstand van alle claims met betrekking tot de producten.
4. Indien de koper de verkoper op de hoogte heeft gebracht van vermeende gebrekkige producten zoals overeengekomen, en het vaststaat dat de producten gebrekkig zijn, heeft de verkoper de keuze om het product te repareren of te vervangen, of een gedeeltelijke terugbetaling van de reeds betaalde prijs te geven. Daarnaast zijn de volgende bepalingen van toepassing:
a. Indien de koper een professionele koper is, is reparatie, vervanging of gedeeltelijke terugbetaling van de prijs de enige vorm van herstel waar de koper recht op heeft voor gebrekkige producten. De koper kan geen aanvullende vergoeding eisen voor indirecte schade.
b. Indien de koper een consument is, zal de koper altijd proberen de producten te repareren of te vervangen, voor zover redelijkerwijs mogelijk. De koper een consument kan geen aanvullende vergoeding eisen voor indirecte schade.
10. Onderaanneming en overdracht
(1) PetMates heeft steeds het recht om de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te laten uitvoeren door een onderaannemer en mag de uit de overeenkomst voortvloeiende rechten en plichten geheel of gedeeltelijk overdragen aan een derde.
(2) De koper mag de uit de overeenkomst voortvloeiende rechten en plichten niet geheel of gedeeltelijk overdragen aan een derde, tenzij met voorafgaandelijke en schriftelijke toestemming van PetMates.
11. Abonnement pauzeren of opzeggen
(1) PetMates plant de levering van abonnementen zorgvuldig op voorhand in. Indien je jouw abonnement wenst op te zeggen of te pauzeren, dien je dit aan PetMates te laten weten voor de deadline van de betaling en verzending. Annuleringen of pauzes die na deze deadline worden doorgegeven, zullen aan de klant worden aangerekend.
Pauzeren
Je kunt op elk moment ervoor kiezen om een abonnement te pauzeren. Dit doe je door in jouw account de pauzeknop “Annuleren” aan te klikken. Op dat moment worden er geen bestellingen meer geleverd of gefactureerd. Wanneer je ervoor kiest om de pauze op te heffen door de pauzeknop “Hervatten” opnieuw aan te klikken, zullen bestellingen weer op regelmatige basis naar het bezorgadres worden verzonden. Je hebt ook de mogelijkheid om een e-mail te sturen naar info@PetMates.nl om je abonnement tijdelijk stop te zetten.
Opzeggen
Indien je een abonnement hebt afgesloten voor het periodiek bezorgen van producten, betreft dit een overeenkomst voor onbepaalde tijd. Je hebt te allen tijde het recht om deze overeenkomst op te zeggen. De mededeling over de opzegging van jouw overeenkomst dien je vóór de deadline voor wijzigingen door te geven via jouw account. Zodra de opzegging van de overeenkomst is ontvangen, zal deze definitief van kracht worden.
12. Aansprakelijkheid PetMates
(1)PetMates is alleen aansprakelijk voor zaak- en/of letselschade die direct voortvloeit uit het niet nakomen van een verplichting door PetMates, of in geval van opzet of bewuste roekeloosheid van PetMates of haar medewerkers. Deze aansprakelijkheid is beperkt tot schade van aankoopproduct waarde.
(2) PetMates is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of inkomen, gezondheidsproblemen van huisdieren, gemiste besparingen, enzovoort.
(3) PetMates is niet aansprakelijk voor schade als gevolg van onjuiste informatie verstrekt door de klant of het verlies van het wachtwoord. De klant vrijwaart PetMates tegen eventuele aanspraken van derden in deze gevallen.
(4) PetMates is niet aansprakelijk voor schade als gevolg van het niet opvolgen van product- en gebruiksaanwijzingen en waarschuwingen die door PetMates worden verstrekt. De klant vrijwaart PetMates tegen eventuele aanspraken van derden in deze gevallen.
(5) PetMates is niet aansprakelijk voor schade als gevolg van overmacht, waaronder onder andere werkstaking, ziekte, brand, storingen bij PetMates of haar leveranciers, transportproblemen, weersomstandigheden, geweld, oproer, rellen of optreden van politie en/of brandweer vallen. Ook onvoorziene omstandigheden bij derden waarvan PetMates gebruik maakt bij het uitvoeren van de overeenkomst vallen onder overmacht.
(6) PetMates kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade die voortvloeit uit onjuist gebruik van de geleverde artikelen. Tevens is PetMates niet verantwoordelijk voor wijzigingen in de samenstelling van artikelen die door fabrikanten en/of leveranciers worden aangebracht. De aansprakelijkheid van PetMates is in alle gevallen beperkt tot het bedrag van de bestelling.
(7) De voorgestelde producten voldoen aan de Nederlandse wetgeving. De foto’s van de producten en de specificaties van de verpakkingen kunnen wijzigen zonder voorafgaande kennisgeving van leveranciers. PetMates behoudt zich het recht voor om op elk moment producten toe te voegen of te verwijderen uit haar catalogus. De foto’s en teksten die het product illustreren en beschrijven zijn niet bindend. PetMates kan alleen aansprakelijk worden gesteld in geval van niet-uitvoering van het contract door een tekort aan voorraad of onbeschikbaarheid van het product. Hyperlinks kunnen verwijzen naar andere websites dan die van PetMates. PetMates aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor de inhoud van dergelijke websites als deze in strijd zijn met de geldende wet- en regelgeving.
(8) ) De aansprakelijkheidsregelingen in de voorgaande alinea’s gelden ook voor (persoonlijke) aansprakelijkheid van organen, medewerkers en hulppersonen van PetMates. Zij kunnen geen beroep doen op deze aansprakelijkheidsregelingen.
13. Privacy
(1) Bij de afhandeling van een bestelling verwerken wij jouw persoonsgegevens. Om je te informeren over wat er met jouw persoonsgegevens gebeurt, hanteren wij een Privacy Beleid die je kan vinden op onze website. Vragen over hoe PetMates met jouw persoonsgegevens omgaat kun je richten naar info@PetMates.nl.
(2) Indien je een bestelling plaatst, gebruikt PetMates jouw e-mailadres om je vergelijkbare producten en diensten aan te bieden per e-mail. Indien je niet langer nieuwsbrieven wilt ontvangen dan kan je te allen tijde uitschrijven of jouw voorkeuren wijzigingen. Dit kan via de link onderaan de e-mails of via onze klantenservice. Je kunt je ook uitschrijven via de instellingen in jouw klantaccount. Meer informatie over e-mailmarketing en het gebruik van jouw persoonsgegevens bij onze overige marketing kanalen vind je ons Privacy Beleid.
16. Fraude
(1) Wij behouden ons het recht voor om alle accounts te onderzoeken waarvan we vermoeden dat er sprake is van onjuiste- of frauduleuze activiteiten.
(2) Wij behouden ons het recht voor om jouw bestelling, lidmaatschap en/of account na onjuiste- of frauduleuze activiteiten te blokkeren of te beëindigen.
17. Klachten
(1) Kwaliteit staat bij PetMates hoog in het vaandel en wij doen er alles aan om klachten te voorkomen. Binnen PetMates hanteren wij een klachtenbeleid dat te raadplegen is op onze website in de FAQ lijst. Wij proberen klachten telkens binnen de 5 werkdagen te behandelen.
14. Intellectuele eigendom
Onze website, ons merk, ons logo en onze know-how zijn door intellectuele eigendomsrechten beschermd. De rechten op bijvoorbeeld logo’s, software, teksten en beelden liggen bij PetMates, haar groepsmaatschappijen en/of bij degene van wie wij een licentie hebben gekregen. Het is niet toegestaan om delen van onze website of merkrechten zonder onze uitdrukkelijke toestemming openbaar te maken, te verveelvoudigen en/of te bewerken, anders dan voor persoonlijk gebruik.
19. Overige bepalingen
(1) Op alle overeenkomsten tussen PetMates en de klant, waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.
(2) Mocht een bepaling in deze algemene voorwaarden of in de overeenkomst niet rechtsgeldig zijn of worden, dan blijven de overige bepalingen gewoon geldig. In dat geval komt in plaats van de niet-geldige bepaling een nieuwe bepaling die met de oude zoveel als mogelijk overeenkomt, qua inhoud, bereik en/of doelstelling.
15. Wettelijke garanties
PetMates blijft aansprakelijk voor elk gebrek aan conformiteit of verborgen gebreken in onze producten of service onder de voorwaarden voorzien in VI.2 en volgende van het Wetboek van economisch recht.
16. Herroeping
(1) Je hebt het recht om binnen een termijn van veertien (14) dagen vanaf de levering van jouw eerste bestelling, zonder opgave van redenen, de overeenkomst te herroepen. Je betaalt dan enkel voor de reeds geleverde bestellingen en de bestellingen die reeds ingepland zijn. Om de bestelling (en dus ook om levering en een betalingsverplichting) te voorkomen, dien je vóór de deadline voor wijzigingen de overeenkomst te herroepen.
(2) Voor het herroepen van de overeenkomst kan je gebruik maken van je account op onze website of contact opnemen met info@petmates.nl.
PetMates – Juni 2023
Vragen?